Otrokove obveznosti – jih lahko otrok opravi hitreje?

Ste v stalni bitki s časom?

To, da otroke naučimo spretnosti upravljanja s časom, je ključno za uspeh v šoli in v življenju.

Če ste starši, ki upate da boste malčka pravočasno pripeljali v vrtec in drugega, šolarja ob uri k pouku, potem čas ni vaš zaveznik. Še posebej ne, če se malček zadnjih 20 minut pritožuje, da ne najde nogavičk, ki bi bile v paru. Čas prav tako ni na vaši strani, če poskušate spodbuditi vašega sedmošolca, da konča govorni nastop za biologijo preden sonce ponovno vzide. In gorje staršem srednješolca, ki ga niti slučajno ne zanima, koliko je ura in skulirano živi naprej, ne glede na vse dolžnosti.

Ni pomembno, ali gre za iskanje pravih nogavičk, ali končanje govornega nastopa. Številni starši mislijo, da je pač vedno premalo časa. Prav tako menijo, da žal ne morejo popolnoma ničesar narediti, da bi otroke pripravili do tega, da svoje obveznosti in drobne naloge opravijo pravočasno in v razumnem roku. Nedavne študije kažejo, da mame in očetje lahko naredijo ogromno, če pristopajo k upravljanju s časom z enako vnemo in ji pripisujejo podoben pomen kot učenju branja in pisanja.

Disciplina in samo-disciplina

Dejstvo je, da so raziskovalci odkrili povezavo med uspešnim upravljanjem časa in kasnejšim uspehom v življenju, pa naj gre za univerzitetni študij ali poklic. Izsledki raziskave, ki je potekala v ZDA kažejo, da je samo-disciplina – gonilna sila pri upravljanju časa – boljši pokazatelj šolskega uspeha pri adolescentih kot njihov inteligenčni kvocient. Gre namreč za dejstvo, da imajo otroci v šolski dobi, ki se niso sposobni držati urnika, tudi v kasnejših letih precej težav, saj odgovornosti z leti postajajo vedno večje.

Nekateri otroci imajo že po naravi sposobnost boljše organizacije, vsi pa ne. Karkoli je že vzrok za to, znajo dekleta običajno bolje razporejati čas kot fantje, kar bi lahko bil morda eden od vzrokov, zakaj gre fantom v šoli nekoliko manj dobro kot puncam.

Kaj je pri tem dobra novica? Sposobnost upravljanja s časom je veščina, ki jo lahko učimo in se jo naučimo. Starši lahko z vajami pomagajo malčkom in najstnikom, da se naučijo konkretnih, oprijemljivih načinov, da bodo samostojno znali razporejati svoj čas. To je mnogo bolj uspešna strategija kot priganjanje k delu, ki resnici na ljubo, skoraj nikoli ne deluje. Končni cilj ni naše neprestano nerganje, temveč pomoč otrokom, da si bodo zgradili samodisciplino in njihovo lastno sposobnost upravljanja s časom.

Če jim takoj ne uspe, moramo otrokom oprostiti. Tudi nobenega športa se ne naučimo v enem dnevu tako dobro, da bi šli na igrišče in odlično odigrali. Gre za postopno grajenje veščine skozi čas. Pri tem, ko učimo svoje otroke, jim bodimo sami za zgled in ne izvajajmo pritiska nanje. Tudi čas naših otrok je v današnjem mrzličnem načinu življenja prenatrpan. Gre preprosto za to, da na koncu pomagamo svojim otrokom, da na najboljši način uporabijo svoj čas za delo in ker so pač otroci, tudi za igro.

Otrok pred televizijo
Otrok naj pazljivo izbere oddaje, ki jih želi videti (foto: Vidmir Raič)

Časovni namigi

Da bi otroke naučili, kako pridobiti občutek za čas in dobro organizacijo, naj bo to čim bolj zabavno in igrivo.

Lepo in čisto telo

Za predšolskega otroka oziroma “vrtičkarja”, lahko na steno v kopalnici obesite tabelo, ki jo naslovite “Lepo in čisto telo«. Uporabite besede ali risbice, fotografije, ki ilustrirajo naloge, ki jih mora otrok opraviti v povezavi s higieno. Npr. umivanje zob ali odlaganje umazanega perila v koš. Tako se otrok nauči, kako učinkovito sam opravi različne naloge.

Družinski časovni trak

Naredite dolg trak iz papirja, na katerem pripravite časovni trak za vso družino. Otroci naj označijo pomembne dogodke za vsako leto svojega življenja (če še ne znajo pisati, naj vam narekujejo). Ta vaja pomaga pri tem, da otroci dobijo boljši občutek za čas v preteklih letih.

Manj časa za zasloni

Televizija je eden največjih »požiralcev« časa. Priznajmo si, ne le za otroke, to velja tudi za odrasle. Skupaj z otrokom se dogovorite, koliko ur na teden, bo gledal televizijo. Skupaj preglejte TV spored in otroka vprašajte, katere oddaje želi gledati. Potem naj izbere oddaje, ki jih želi videti, seznam pa naj ostane blizu televizije. Če preveč časa gleda TV prvi teden, poskrbimo, da bo prihodnji teden manj časa preživel-a pred TV. Na ta način spodbujamo zavedanje o tem, koliko časa sploh preživi pred ekranom (enako velja za igre na računalniku), otroci pa se naučijo odgovorno razporejati svoj čas pred ekranom. Morda nam uspe, da na ta način ostane več časa za druge prostočasne dejavnosti.

Izgovori ne štejejo

Ta vaja je še posebej primerna za starejše otroke (od 7 do 13 let), da se naučijo razporejati svoj čas po pouku. Šolar naj sam naredi tabelo in vanjo vpiše svoje zadolžitve. Sem sodi tudi pripravljanje mize pred večerjo (npr. ob 18:30), ali delanje domačih nalog (ob 14:30). Ko nalogo opravi, naj jo odkljuka. Na ta način se otrok nauči gledati na uro in organizirati svoj čas.

Pomoč pri domačih nalogah

Šolar naj si naredi tabelo ali seznam domačih nalog in drugih šolskih obveznosti od ponedeljka do petka. Ko opravi nalogo, naj jo odkljuka, ali še bolje, označi s kakšnim zadovoljnim smeškom, ko je naloga opravljena (uporabi lahko tudi kupljene nalepke, ki so še bolj zabavne). To otroke nauči, kako so lahko vedno na tekočem z vsemi roki in dolžnostmi.